Marketing w wyszukiwarkach (SEM)
Świat marketingu w wyszukiwarkach internetowego (SEM, z ang. Search Engine Marketing) w dużym uproszczeniu można sprowadzić do dwóch równorzędnych zagadnień: SEO i PPC. Pozycjonowaniu (SEO) poświęcamy oddzielny artykuł. Pod nazwą PPC (Pay Per Click) kryję się zagadnienie opracowywania kampanii reklamowych w oparciu o płatne linki (tzw. linki sponsorowane).
Wybierz dział
Co warto wiedzieć o linkach sponsorowanych ?
Link sponsorowany jest formą jawnej reklamy internetowej typu PPC (ang. pay per click – zapłata za kliknięcie [w odnośnik reklamowanej witryny]). Link sponsorowany to krótki tekst o lansowanej marce wraz z odnośnikiem do witryny reklamodawcy. Lansowana marka jest identyfikowana poprzez dobór jednego lub więcej słów kluczowych.
Tekst reklamowy jest wyświetlany w tak zwanych „boksach” z boku lub w nagłówku listy witryn, stanowiącej odpowiedź wyszukiwarki na kryterium zapytania. A więc przy wyszukiwaniu przez internautę żądanych treści, poprzez podanie jednego lub więcej słów kluczowych, reklama wyświetla się niejako „przy okazji”. Zgodność przekazu reklamowego z wynikami wyszukiwania sprawia, iż reklama taka nie tylko nie przeszkadza internautom, lecz często stanowi dla nich wsparcie podczas przeszukiwania zasobów Internetu. Pozytywny odbiór tego typu reklamy wśród internautów sprawia, że popularność linków sponsorowanych nie odbiega od popularności pozycjonowania witryny. Tak więc link sponsorowany można traktować jako równorzędny kanał promocji witryny w stosunku do jej pozycjonowania.
Inwestycja w linki sponsorowane przynosi natychmiastowe rezultaty. W zaledwie kilka godzin od zlecenia reklamy, promowana witryna pojawia się na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce. Należy podkreślić, że reklamodawca nie płaci za samo wyświetlenie reklamy w odpowiedzi wyszukiwarki, a za kliknięcie w odnośnik do reklamowanej witryny. A zatem właściciel witryny ponosi koszty jedynie przy dotarciu internauty do publikowanej treści w witrynie.
Zalety tej formy reklamy
- Precyzyjne określenie kręgu odbiorców reklamy przez dobór odpowiednich słów kluczowych.
- Optymalizacja zasięgu reklamy przez stopniowe dostrojenie słów kluczowych do identyfikacji promowanej marki.
- Błyskawiczne pojawienie się odnośnika do witryny w wynikach wyszukiwarki na zadany zestaw słów kluczowych.
- Zapłata za kliknięcie w odnośnik reklamowanej witryny (PPC), a nie za wyświetlenie reklamy.
- Samodzielne śledzenie skuteczności reklamy przez właściciela witryny przy pomocy dedykowanych aplikacji internetowych.